dissabte, 22 de desembre del 2007

Alcalde, una sola cosa! (I)




Un "únic missatge". Aquesta és una de les lleis del màrketing, tant comercial com polític.
Aquesta idea em va venir al cap l'altre dia quan parlava de política municipal, amb el meu cosí Lluís Heras.
I vaig veure que aquesta llei si en algún àmbit té sentit és en l'àmbit municipal. Un únic missatge.
El més habitual quan un candidat arriba a alcalde, és que es perdi en la magnitut de temes i projectes que porta l'alcaldia. Hi ha multitut de problemes a resoldre, multitut de projectes, multitut de temes que ocupen el dia a dia. L'agenda treu fum. I es fa molta feina, molts projectes, que s'intenten comunicar i que consideren que la ciutadania perceb la feina feta, sobretot, perquè són coses que es veuen, que la gent pot comprovar.

Gran error. Habitual error en el que cauen molts alcaldes i que té unes conseqüències electorals claríssimes.

L'alcalde que pensa estratègicament, que té clar cap on vol anar, que té clar que vol aconseguir i quina ciutat vol, té molt clar la principal llei del màrketing: un únic missatge.
Un únic missatge que transmetrà al llarg dels quatre anys, un missatge que englobi tots els atributs que tenim, un missatge que té múltiples derivades i que no impedeix fer moltes altres coses, però que es centra en transmetre aquest missatge a la ciutadania i fa que la seva acció de govern giri al voltant d'aquest missatge.

Tots els grans alcaldes, són recordats per el conjunt dels seus ciutadans per una cosa, n'han fet moltes més, però n'hi ha una que es repeteix en la ment dels ciutadans. És el missatge:
- Pasqual Maragall, l'alcalde dels Jocs Olímpics que va obrir BCN al mar.
- Alberto Ruiz-Gallardón, l'alcalde que ha construït les infraestructures per el gran Madrid
- Rudy Giuliani, l'alcalde que va acabar amb la inseguretat a New York, després també, l'alcalde de l'11 S
- Joaquim Nadal, l'alcalde que va transformar el barri vell de Girona.

Si no sabeu com trobar el missatge, feu-vos aquesta pregunta:
Perquè us agradaria que us recordéssin?
Serà per una sola cosa. Si la sabeu, poseu-s'hi, treballeu i comuniqueu.
Si voleu fer moltes coses i no sabeu respondre aquesta pregunta, és que la vostra estratègia falla, la vostra comunicació fallarà i possiblement, perdreu les eleccions.

2 comentaris:

ALEX ha dit...

Una reflexión. Tienes toda la razón en la idea del mensaje único, pero tambien es cierto que la simplicidad de los mensajes por razones electorales contribuye a alejar a los ciudadanos de la administración e incrementa la desafección hacia los políticos, ya que al fin y al cabo si lo que hacen es vender una idea, y luego ejecutar muchas con el mandato obtenido con la sola idea, lleva a incrementar la sensación de engaño. Las campañas basadas en una idea creo que se orientan a los que mantienen un limitado nivel cultural y de conocimiento político, la mayoría, pero luego no nos quejemos si los politicos son la clase menos valorada o si se incrementa la abstención. De todas formas ¿no confundes la imagen con el mensaje? al menos en los ejemplos

pau ha dit...

Alex,

Fixa't que no em refereixo al missatge electoral. Em refereixo al missatge de govern. Pot ser molt diferent a l'electoral.
El missatge electoral pot ser molt senzill i basat en el context electoral: canvi, esperança, etc.
En canvi, el missatge des d'el govern és el missatge que englobi tot el teu mandat i des d'on es projecten totes les actuacions.
El missatge ha de ser positiu. Si ho analitzes tots els alcaldes, governants, etc. que han tingut una mala gestió o una mala comunicació, o no tenen un missatge clar o són recordats per quelcom negatiu.
El tema és tenir el teu missatge des d'el govern, que sigui positiu, que involucri i comunicar-lo bé.