dijous, 17 de juliol del 2008

Eleccions als USA: I el missatge?









Estem a punt d'iniciar la recta final de les eleccions nord-americanes. D'aquí a tres setmanes, faltaran tres mesos per a l'election day. I som molts els que ens preguntem: I el missatge?

El missatge és el factor guanyador d'una campanya electoral. Bé, de fet, com tots sabeu és l'estratègia ( i el candidat). Però el missatge és la sintesi de l'estratègia. És l'estratègia resumida en una frase, en un concepte que sigui fàcil de comunicar, comprensible i que desperti sentiments en l'elector.
Un bon missatge, si l'estratègia és bona, és una garantia d'èxit. Tota l'estratègia ha d'estar en el missatge, per això, quant més sentit i més concreció tingui el missatge, més guanyador és.

Els dos candidats a la Casa Blanca, tenen més o menys marcat el terreny per on han de guiar la seva estratègia. Sabem més o menys, quins seran els terrenys de joc on cada candidat és més fort i per tant, on intentaran portar la batalla, però encara no tenim clar els missatges de cada candidat.

En el cas d'Obama, el seu missatge és claríssim: CANVI. I ell el representa a laperfecció: jove, negre, allunyat de Washington, 2.0, metrosexual, etc. però a l'haver de lluitar tant ferotgement per la candidatura democràta amb Clinton, el missatge del canvi per sí sol, ja no és suficient, està una mica desgastat. Necessita un reforç i encara no l'intuïm. Amb el temps que queda, si Obama no reforça el seu missatge introduïnt-li un complement, corre el perill, que el dia de les eleccions, el missatge ja estigui de baixada. És a dir, que no arribi al dia D, en el moment més alt.

El cas de Mc Cain. és el contrari. Sabem quin és el complement del missatge, el que vé reforçat per la seva trajectòria: el d'un veritable comandant en cap. Un heroi de guerra dicidit a liderar el país, però ens falta el seu missatge principal.
Quins EEUU proposa Mc Cain? Podem intuïr els d'Obama - tot el contrari de Bush, multilateralisme, etc.- però, i Mc Cain? Quin és el missatge de Mc Cain? Mc Cain no té missatge i Obama corre el perill de tenir-lo massa usat.

És clau que el missatge tingui el temps suficient per a ser interioritzat per als electors. Falten pocs mesos per les eleccions i com diria aquell: "Lo más caliente está...No sé dónde"

4 comentaris:

Albert Medrán ha dit...

l'èxit d'Obama el trbarà el dia que vinculi canvi amb canvi de cicle econòmic, amb canvi cap a una nova etapa de creixement.

L'economia és el factor clau.

I tens raó, McCain no té missatge, i entre un d'usat i un inexistent, millor l'usat

pau ha dit...

Vols dir que l'economia és el factor clau, Albert? Jo no ho tinc tan clar.

Anònim ha dit...

Podria ser que el missatge de McCain fos precisament el de "No canvi"? No em refereixo a que sigui un "no canvi" respecte a Bush i la situació actual: Més aviat, un "no canvi" respecte a la tradició, la moral, la història americana dels darrers 50 anys i la seva posició enfront el món econòmic i polític.
Potser l'èxit republicà rau en fer d'Obama un excés de canvi?

Salut!

pau ha dit...

Si, Beta. Aquesta carta està present en l'estratègia de Mc Cain.