dimecres, 21 de novembre de 2007

La diferència entre tàctica i estratègia




El president Montilla, va participar ahir en el programa "tinc una pregunta per vostè" de TVE.
El fet a més, va coincidir amb la conferència d'Artur Mas sobre el seu projecte per a refundar -coincideixo amb Salvador Cardús, que la definició més adient seria redissenyar- el catalanisme.
La coincidència de data, ha provocat moltes suspicàcies, en el sentit que era una contraprogramació de Presidència per a contrarrestar l'impacte de la conferència de Mas. Si així fós, no seria gaire estètic però sí, legítim.
Aquest fet, m'ha fet reflexionar sobre la diferència entre tàctica i estratègia.
Si la data del programa fós un acte de contraprogramació, seria un exemple clar de tacticisme. La política catalana fa temps que està sobrada de tacticisme i està mancada d'estratègia, tot i que alguns usin més la paraula estratègia que sostenibilitat.
Us exposaré com segons el meu punt de vista, es poden treure molts més resultats amb una bona estratègia política i comunicacional que amb el tacticisme més brillant.

L'oportunitat de fer un programa com "tinc una pregunta per a vostè" de dues hores de durada en prime-time, amb José Montilla com a protagonista i per la Primera de Televisó Espanyola, és una ocasió única per el PSC, que hauria d'haver estudiat molt estratègicament. Sobretot, el dia d'emissió.

El PSC té un problema per a comunicar-se amb una gran part del seu electorat. Un segment de població, que vota a les generals i que s'absté a les catalanes. Solen ser gent provinents de la immigració dels anys 60.
Aquest votant, gairebé s'informa exclusivament per mitjans de comunicació d'àmbit espanyol - T5, A3,TVE - i només segueix els informatius d'aquestes televisions, on la política catalana gairebé mai hi apareix.
El fet que durant les eleccions al Parlament de Catalunya, aquests mitjans no informin de la campanya, contribueix a que molts votants s'abstinguin per què no estan prou motivats,informats per anar a votar. I a la inversa, la participació creix a les espanyoles entre aquests votants,entre altres coses, per què tots els informatius espanyols per on s'informen, van fent un seguiment intens de la campanya electoral. Aquest fet, fa que augmenti la motivació per anar a votar, al transmetre's que són unes eleccions importants, que resultats els afecten.

Aparèixer en un d'aquests mitjans, a prime-time, amb un president com José Montilla, ha de ser un objectiu estratègic pel PSC, que no podia desaprofitar, al ser un fet realment extraordinari.
El PSC hauria d'haver proposat una altra data per aquest programa, una data que els donés més resultats. Per què?

- Per què si bé tapa en part la conferència de Mas, la conferència de Mas,també li tapa la seva intervenció. Mas no en treu el rendiment mediàtic que en podria treure, però Montilla tampoc.

- El fet de coincidir amb el discurs més sobiranista de Mas, fa que no es pugui adreçar al target o grup d'electors més important en aquesta ocasió: el que no mira TV3.
Montilla ha de fer uns equilibris per tal que no es mostri descaradament la diferència de discurs entre un i l'altre, ja que hagués provocat malestar als seus socis. Si no hagués coincidit amb el discurs de Mas, Montilla podia haver adoptat un discurs molt més pròxim a l'elector del PSOE que s'absté a les eleccions al Parlament,un discurs més PSOE. Però la coincidència amb Mas, fa que si hagués intentat seduïr descaradament a aquest votant, hagués provocat una dissonància dediscursos massa forta, sobretot per el socis del govern d'entesa.
Aquesta dificultat es va veure clarament la primera pregunta, quan un votant del PSOE, li diu, en castellà, que el discurs catalanista del PSC no el sedueix, i Montilla fa uns equilibris, que no hauria fet si no arriba a coincidir amb la conferència de Mas, i a més, li contesta en català i li parla del país, Catalunya.
Resultat: la principal utilitat del programa pel PSC, desaprofitada.

- Finalment,la data. Un dimarts és una mala data, per què a totes les teles espanyoles feien series d'èxit i a TV3,Ventdelplà.

En resum, el PSC va optar per la tàctica i no l'estratègia.
Jo li hauria aconsellat que pensés molt bé la data del programa.Que no fós un dimarts, que no coincidís amb cap fenòmen que em fes modificar la intenció d'adreçar-me a l'electorat "espanyol" del PSOE, per seduïr-lo i una data que hagués pogut tenir un ressó molt més ampli en els mitjans de comunicació de l'endemà, sense que res previsible em tapi gens la cobertura mediàtica.

En definitiva,més estratègia,menys tàctica

12 comentaris:

la dona del pescador ha dit...

Pau,

comparteixo plenament el teu article. Tot i així hi afegeixo una altre element d'anàlisi: La futura intervenció d'Artur Mas al mateix programa.

Les sèries! Amb això pensava jo dilluns. "El tengo una pregunta para usted", sempre s'ha emès el dimarts exepte el de Mariano Rajoy, que es va emtre un dijous. Zapetero lluitava contra "House" i el va vèncer. El PP va preferir no enfrentar-se a House i va aconseguir un 35% de share 5 punts més d'audiència que Zapatero.
Carod-Rovira, Duran i llamazares obtingueren, un dimarts, el 22%.
Tinguen present que aquestes dades són audiències estatals (per tant "l'efecte Vendelplà" i té poca incidència) serà molt interessant veure demà l'audiència que va obtenir Montilla, la qual no sabria quantificar a priori però que serà superior a la que Mas pugui obtenir el 18 de desembre que és quan intervindrà al programa. Per què? Doncs perquè el dia 18 és el darrer dimarts abans de Nadal, i totes les sèries que s'emeten actualement els dimarts són de producció pròpia de les mateixes cadenes, i segur que el 18 de desembre totes les cadenes hi evocaran el cova per poder mantenir l'audiència en tensió fins després de festes.
En aquest cas, penso que el PSC ha sacrificat un àlfil per defensar la reina.

Tot i això faig meu el crit: menys tàctica i més estratègia!

Marc

pau ha dit...

Marc,
Totalment d'acord. Jo no segeuixo gaire la programació de la tele i no sabia el que tu dius. El share de Mas serà baix, també.
No em voldria equivocar, però em sembla que l'audiència del programa d'ahir va ser fluixa, el 9è programa més vist a Catalunya. Però es que realment la competència era brutal.
Pot ser lo de l'alfil i la reina, però si jo fós del PSC, tampoc tindria pressa a fer el programa, si s'ha de deixar per passat festes es deixa. És una ocasió massa bona per no aprofitar-la completament.

Anònim ha dit...

Marc.
El teu bon anàlisi obvia el fet que el programa de Montilla es va veure només per Catalunya, per tant l'anàlisi d'en Pau sobre el que programi TV3 és més que encertat. El programa del dimarts va obtenir un 15% de share, que en termes televisius no és una gran xifra però tampoc és un gran desastre. Caldria "comparar" les xifres de ZP i Rajoy amb les dades a Catalunya.
Però totalment d'acord amb les referències que feu tots dos sobre el dia d'emissió. Ara caldrà no ser mal pensat i veure si Tv3 optarà per contra programar el dia que Mas surti a TVE.
Per cert, em va sobtar que Montilla no tingués alguna "sortida de to" per cridar l'atenció de l'audiència.

pau ha dit...

Benvolgut anònim,
Si bé coincideixo amb el teu anàl·lisi, considero que per artur Mas, el programa no és tant important com per a Montilla, ja que el seu votant segueix més TV3, no hi ha aquesta necessitat de dirigir-se al seu votant a través d'uns canals determinats, en aquest cas, televisions espanyoles. A més, suposo que faran Ventdelplà.
El que si utilitzarà segur Mas - per què és el que més utilitat li pot donar - és que tu en dius "sortida de tó" o bé un titular periodístic per tal que sigui un tema a tractar als mitjans l'endemà.
Mas utilitzarà el mitjà(TVE) per projectar uns missatges a través d'altres mitjans (tertúlies, radio, premsa, informatius, etc.) en canvi Montilla nessitava sobretot, enviar un missatge directe a través del mateix mitjà (TVE).

Pel que fa al tema de que Montilla no dongués titulars, és que no en dona. Això depén molt de la personalitat de cada polític. Encara que ho intenti no comunica bé i això és fonamental en un tu a tu. Jo sempre que veig a Montilla amb ciutadans em vé al cap la pregunta: Què faria Manuela de Madre en el seu lloc?

la dona del pescador ha dit...

Benvolguts,

No obvio el fet que s'ha emès només a Catalunya. De fet penso que seria interessant, i entretingut, poder fer una "matriu de transferència d'audiència" amb les dades catalanes i veure com s'han comportat els electors-televidens. Qui s'anima?
Tot i aixì estic amb en Pau amb el fet que Mas aprofitarà el programa d'altaveu per altres mitjans, i compateixo amb l'anònim la seva extrenyesa de no donar cap sucós titular. Cert que Montilla no té aquesta facultat, però què carai els seus atleters si!el PSC prodria haver tingut la premsa entretinguda uns quants dies. La pregunta però que em faig ara és,de què li hagués servit?

Marc

pau ha dit...

Exacte Marc.
Molt adient la pregunta.
Montilla no tenia cap necessitat de cremar aquest "cartucho" tant aviat. Què hi ha guanyat?
Per què no ho feia a l'aniversari de l'entesa?
Ara, en un altre moment de la legislatura, abans o després de març, en el moment que cregués més important per els seus interessos. Llavors quan tingués un missatge important, en un moment important, la repercusió i els resultats haguéssin estat més alts.
Això no vol dir, que en pugui fer un altre més endavant.

**Clausewitz** ha dit...

Bé, el programa només s'emitia en directe per Catalunya, no per Espanya, per tant les audiències són catalanes i no estatals.

Estic d'acord amb tu Pau, com a tàctica és boníssima però no serveix a l'estratègia. O serà que tots ells en van faltats, d'estratègia?

Tot i que discrepo en una cosa: crec que al PSC no li convé tenir ressò, no vol tenir ressò. No vol que es vegi de manera tan descarada cap a on van. Per això crec que van elegir el mateix dia que Mas redissenyava casa seva. Crec que van aconseguir el què volien: que en parlessin menys del Mas encara que no parlessin només de Montilla.

De fet, crec que si Montilla hi anés avui, demà tampoc se'n parlaria massa d'ell...

I visca Clausewitz, gran teòric de perquè la tàctica serveix l'estratègia!

pau ha dit...

Visca!
Discrepo de tu Albert, en el sentit de que el PSC no vol que se sàpiga cap on van. Crec que tot partit vol comunicar cap on van, és més és dificilíssim saber-ho comunicar.
El problema és potser, saber comunicar cap on vas.
Per què no oblidis amic Clausewitz, que si no comuniques l'acció de govern, el govern, etc. per la gent és com si no haguéssis fet res.
No sap si ho ha fet la Generalitat, l'ajuntament o el govern central.
I no dubtis que si tu no ocupes l'espai comunicacional, l'ocupa un altre.

Anònim ha dit...

Totalment d'acord Pau.
No puc concebre que un partit polític desaprofiti un espai de màxima audiència a la televisió. Per tant, el PSC ha fallat. I sota aquesta premisa us animo (sobretot a tu, Pau)a analitzar els diferents caps de comunicació dels partits polítics.

pau ha dit...

Ho faré anònim,i si en trec alguna conclusió interessant la compartiré

Laia ha dit...

pau, no estic del tot d'acord amb això que el psc s'hagi passat al tactisme. si bé penso que això d'aparèixer el mateix dia que en Mas refunda el catalanisme és una tàctica, també penso que forma part d'una estratègia. fixa't en les declaracions que ha fet el President darrerament sobre el risc que comporta pel català que Rajoy arribi al govern. crec que des dels socialistes proven de conjugar la deriva catalanista amb la crítica constant al pp, per guanyar adeptes de cara a les generals, aprofitant que ciu està desorientada.

pau ha dit...

Si Laia,és obvi que hi ha una estratègia de fons del PSC en construïr la imatge que el PSC és el partit que més sintonitza amb l'electorat català,en definitiva es vol treure la "bandera" de la defensa de Catalunya a CIU. El que jo no veig tant clar, és si la participació del president Montilla a "tinc una pregunta per vosté" formava part d'una estratègia comunicativa.